Om het vijftigjarig bestaan
van het bedrijf te vieren, neemt Melkus de RS1000GT opnieuw in
productie.
Het Dresdense autobedrijf Melkus bouwde eind jaren ’70 achter
het
IJzeren Gordijn 101 stuks van de RS1000GT sportauto.
In totaal zijn 101+15
stuks gebouwd waarmee ook succesvol werd geracet.
Om het vijftigjarig
bestaan van het bedrijf te vieren, wordt een gelimiteerd aantal
RS1000’s geheel volgens de originele specificaties gebouwd.
Tegenwoordig houdt Melkus zich nog steeds bezig met autosport, maar is
vooral actief als BMW- en Lotus-dealer.
Melkus RS1000 was voorzien van
een driecilinder tweetakt Wartburg-motor met drie carburateurs en 70
pk./120 pk
Die is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak.
De Melkus haalt er
165/240 km/u mee
De RS1000 weegt 510-650
kilo.
Het meest opvallende kenmerk zijn de vleugeldeuren.
De bezitters van een oude Melkus kunnen
rekenen op een betere onderdelenvoorziening: van alle onderdelen wordt
een voorraad aangelegd.
Bij de bouw van de nieuwe auto’s wordt
meegeholpen door technici die ook eind jaren ’70 de
RS1000’s bouwden.
In elk geval wordt twee ‘light weight’-versies
gebouwd, waarmee
toentertijd races werden verreden.
Melkus wil dat de ‘nieuwe’ auto’s
worden ingezet voor historische races en oldtimerrally’s.